Wie zijn wij
Wij zijn basisschool de Es!
Kinderen staan te allen tijde centraal bij het geven van onderwijs. Leerlingen kunnen alleen zich alleen maar ontwikkelen in een veilige en uitdagende leeromgeving waarin zij zich gewaardeerd, gerespecteerd en veilig voelen. Ieder kind telt en ieder kind heeft talenten. Naast het cognitieve leren vinden we het sociale leren, het goed kunnen omgaan met anderen, ook enorm belangrijk. Een uitdagende leeromgeving is groter dan het klaslokaal alleen. We willen de wereld van de kinderen vergroten en de leerlingen voorbereiden op de maatschappij van de toekomst.
Missie
'Wij geloven dat ieder kind uniek is en talent heeft. Elk kind heeft potentie! Op basisschool de Es stellen we de ontwikkeling van onze leerlingen centraal! We gaan mee met de ambities van elk kind, stimuleren hun talent en bieden als school een uitdagende en veilige leeromgeving! We zijn een actieve en maatschappelijk betrokken school en leggen samen met jou een stevige basis voor jouw toekomst.'
Onze missie is gebaseerd op drie kernwaarden: ontdekken, durven, doen. Het huidige onderwijs is er met name op gericht om het proces van kinderen te volgen en hier met hen over in gesprek te gaan: Hoe komt een kind tot een oplossing, welke bronnen worden daarbij gebruikt en weet een kind hier vervolgens op de juiste manier mee om te gaan om tot een oplossing te komen? Op de Es is ook deze oplossing (het product) van belang, maar biedt juist het coachen op het proces veel meer mogelijkheden om tot leren te komen.
Ontdekken:
Op basisschool de Es worden leerlingen uitgedaagd en gestimuleerd om nieuwsgierig te zijn en zelf naar oplossingen en uitkomsten te zoeken met behulp van diverse bronnen.
Durven:
Op basisschool de Es worden leerlingen gestimuleerd om hun ideeën uit te werken, waarbij ze constant feedback krijgen van de leerkracht en medeleerlingen op hun proces. Hierbij mag (moet!) een kind fouten maken.
Doen:
Op basisschool de Es leren we leerlingen om volgens een plan te werken en hier op te reflecteren.
In ons onderwijs gaan we verder uit van de volgende uitgangspunten:
Uniek: Kinderen leren op verschillende manieren;
Autonomie: Kinderen willen autonoom zijn, zelf verantwoordelijk en zelfstandig zich ontwikkelen;
Competentie: Kinderen hebben succeservaringen nodig om vertrouwen op te doen;
Relatie: Kinderen leren met en van elkaar onder begeleiding van enthousiaste leerkrachten als coach.
De quote op de muur in de entree van de Es is van Pippi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Deze quote symboliseert de visie en de kernwaarden van de Es: Niets is onmogelijk, als je er maar voor gaat. Wij willen onze leerlingen meegeven dat als je iets heel graag wilt en het een eerste keer niet lukt, een kind het best nog een tweede keer mag proberen. Kinderen mogen fouten maken, want daar leren ze van. Het gaat er om wat er vervolgens mee gedaan wordt.
Schooltijden:
De Es hanteert normaal gesproken schooltijden volgens het zogenoemde ‘Hoorns Model’. Dit tijdenmodel houdt in dat de schooltijden voor alle leerlingen hetzelfde zijn. Op maandag, dinsdag en donderdag gaan kinderen twee keer naar school, op woensdag en vrijdag zijn alle leerlingen om 12.30u vrij.
Dag | Ochtend | Middag |
Maandag | 08.30u – 12.00u | 13.00u – 15.15u |
Dinsdag | 08.30u – 12.00u | 13.00u – 15.15u |
Woensdag | 08.30u – 12.30u | |
Donderdag | 08.30u – 12.00u | 13.00u – 15.15u |
Vrijdag | 08.30u – 12.30u |
Tot nader orde hanteren we vanwege het Corona-virus stichtingsbreed een Corona-rooster. Dit houdt in dat onze leerlingen op maandag, dinsdag en donderdag overblijven op school eten met hun groepsleerkracht en niet naar huis gaan. Deze tijden zijn als volgt:
Dag | Tijden | |
Maandag | 08.30u – 14.30u | |
Dinsdag | 08.30u – 13.30u | |
Woensdag | 08.30u – 12.30u | |
Donderdag | 08.30u – 14.30u | |
Vrijdag | 08.30u – 12.30u |
Inloop:
Om 08.15u gaat de schoolbel. Vanaf dat moment staan de deuren van de Es open. Tijdens de inloop gaan leerlingen aan het werk aan de hand van werk dat klaar ligt, uitleg op het werk of zoals dit beschreven is op hun weektaak. Leerkrachten gebruiken de tijd van de inloop om leerlingen te helpen, uitleg te geven of even met ouders in gesprek te gaan.
Om 08.30u willen we de school graag ‘oudervrij’ hebben, zodat we onze lestijd zo effectief mogelijk kunnen gebruiken.
Locker:
Op de Es heeft elk kind een eigen locker. Bij binnenkomst gaan de jas, de gymtas en alle andere zaken in de locker.
3 x L (Locker, Laatje, Leerplek):
Voor leerlingen in de bovenbouw hanteren we het ‘3L-principe’: Allereerst gaan de jas en de tas in de eigen locker. Daarna pakt een leerling zijn/haar eigen laatje uit de kast om vervolgens op een leerplek te gaan zitten. Op de Es zijn leerlingen vrij om hun eigen leerplek te kiezen, tenzij de groepsleerkracht hierin een eigen keuze maakt.
Regels en Routines:
Op de Es hanteren we een aantal 'Regels en Routines'. Hierbij moet u denken aan verjaardagen vieren, de tussenschoolse opvang, gymtijden, uitstapjes en excursies, enz. Al deze zaken hebben we samengevoegd in dit document: Regel en Routines de Es.
Meer lezen?
Dat kan in onze jaarlijkse schoolgids.
De Es is een ambitieuze school; in ons schoolplan kunt u onze visie en missie lezen, aangevuld met al onze ambities voor de jaren 2019 – 2023.
Voor onderwijs op maat, waarbij uw kind een persoonsgebonden aanbod krijgt, verwijzen wij u naar ons schoolondersteuningsprofiel.